Hoppa till huvudinnehåll

Kristinehamns kommun

Albin Motor AB

ALBIN MOTOR AB

I december månad 1900 inregistrerades firman L. A. Larssons Gjuteri & Mekaniska Verkstad.

Redan några år tidigare hade man emellertid börjat tillverka en handdriven kolvpump.

Verkmästare Otto Bäck blev från starten Albin Larssons närmaste medarbetare. Otto hade varit verkmästare på Bäckefors, där de första pumparna tillverkats. Till veteranerna inom företaget hörde också sonen Erik Larsson, som sedan blev chef. Efter en utställning i Stockholm 1905 beslutade Erik sig för att tillverka en elektrisk generator, men Albin föreslog istället en bensinmotor till båt. Sonen ritade motorn själv efter några anvisningar ifrån fadern. Slutresultatet blev en 2-takts bensinmotor på 4 hästkrafter.

Brytpunkten för företaget kom 1910 när två bröder, Hugo och Rickard Larsson började bygga småbåtar i Kristinehamn. Man importerade amerikanska 2-tvåtaktsmotorer. Erik Larsson intresserade dem för att köpa motorerna från L. A. Larssons Mekaniska Verkstad istället.

Resultatet blev en 4-takts bensinmotor. På våren 1910 hade företaget ett tiotal motorer färdiga.

Erik Larsson ritade motorerna själv ända fram till 1914, men tvingades sen anställa en ingenjör, C. H. Fallgren, en mycket skicklig konstruktör.

Genom faderns bortgång 1933 stod Erik Larsson ensam i ledningen.

Under 30- och 40-talen utvecklades företaget snabbt, gjuterierna byggdes ut, nya kontor uppfördes, ny maskinverkstad och avdelning för kugghjulstillverkning inrättades.

Arbetsantalet ökade från 82 anställda år 1930 till 500 anställda år 1950.

År 1938 insatte Erik Larsson sina fyra söner som delägare i företaget, samt grundade tillsammans med dem ett kommanditbolag. Bolaget fick 1942 namnet Albin Motor Kommanditbolag L. A. Larsson.

Vid årsskiftet 1949-50 överlät Mats Larsson sin andel i företaget till sina bröder Sven, Håkan och Lars.

Albin Motor fanns kvar i de gamla industrilokalerna i kvarteret Tapiren fram till 1969, då man flyttade till nya lokaler vid Drevsta.

Vid årsskiftet 1970-71 skedde en sammanslagning av Albin Motor och Larssons Trade då bildades Albin Marin AB.

Albin Motor lade ner tillverkningen av inombordsmotorer 1970 och det upprättades ett samarbete med AB Volvo Penta. Albin Motor skötte legotillverkningen av Volvos motorer. Den sista motorn, en O-11, lämnade företaget 1979.

Hoppa till huvudinnehåll